Povećanje ekonomičnosti u pčelarstvu

Autor: Pčelarstvo
Datum postavljanja: 10.03.2011.
Kategorija: Opšte o pčelarstvu i pčelama

Broj pregleda: 5041
Broj jedinstvenih poseta: 2839

Povećanje ekonomičnosti u pčelarstvu

Ekonomičnost pčelarstva se izražava kroz:

a) Ekonomičnost košnice, inventara i opreme

Izrada košnice treba da bude što jednostavnija bez ikakvih suvišnih delova pogotovo plastičnih i metalnih čija ugradnja najčešce povećava njenu cenu. Ako nam se nude dve košnice istog tipa, iste zapremine i istog veka trajanja, ali razlicitih prodajnih cena, treba da kupimo onu jeftiniju. Zašto? Zato jer su kod jeftinije košnice troškovi amortizacije po jednom kilogramu meda manji nego kod skuplje košnice. A za košnicu je, pre svega, bitno da je izrađena od suvog i laganog drveta i da zadovoljava biološke potrebe pčela.

Ekonomicnost košnice se povećava njenim pravilnim i redovnim održavanjem. Ulaganja u inventar i opremu treba da budu racionalna i da rastu (ovi troškovi) sporije od broja košnica.

b) Ekonomičnost korištanja pčelinjih paša

Pošto se kaže, a praksa potvrduje da je med na kotačima, pčele obavezno treba seliti na izdašne pčelinje paše jer su prinosi (kao rezultat povećanja produktivnosti) znatno veći od troškova što za posledicu, između ostalog ima i ekonomičnost u korištenju pčelinje paše.

c) Ekonomicnost korištenja radne snage

Troškovi radne snage predstavljaju značajnu stavku u ukupnim troškovima pčelinjaka pa se postavlja pitanje mogu li se isti smanjiti, a da efekti budu isti ili još bolji. Odgovor je da mogu. Zadatak pčelara je da pomogne pčelama, naravno, kada im je to potrebno, a ne da im smeta. To praktično znači da se košnice otvaraju izuzetno, a samo sumnjive, a na bazi osmatranja leta, cešce čime se pruža velika mogucnost na uštedi radne snage.

Ušteda radne snage može se postići i na drugim operacijama. Primera radi, matica se u pčelinjem društvu traži samo izuzetno, ako hoćemo da je menjamo i slično. I kod zazimljavanja pčela može se vršiti ušteda rada eliminacijom nepotrebnih poslova (ne treba sužavati pčelinje gnjzdo tj. svoditi ga na okvire koje zaposedaju pčele niti ga suviše utopljavati).

Pri vađenju ramova (a treba koristiti sistem razređenih ramova – u medištu
umesto 10 stavlja se 8 okvira čime se dobija ne samo isto nego i više meda) treba obavezno koristiti bežalicu čime se ubrzava ovaj posao tj. ušteda rada. U skladu s veličinom pčelinjaka vrši se potrebna mehanizacija (nabavka električne centrifuge, noževa za skidanje saća, ugradnja košnica na vozilo ili još bolje sistem paleta) čime se vrši velika ušteda radne snage.

by Zvonko Čondić, Tuzla, Bosna i Hercegovina

Komentari

Slično razmišljamo.
Dodao bih da je bitan i "optimalan broj društava". Pčelarima, kojima je to hobi a zaposleni su, je važno da poslove završe za celi broj dana, sa rasploživom radnom snagom.

Pozdrav!

Autor: Rade
Postavljeno: 16.03.2011. 15:10:50

Pri vađenju ramova (a treba koristiti sistem razređenih ramova – u medištu
umesto 10 stavlja se 8 okvira čime se dobija ne samo isto nego i više meda) treba obavezno koristiti bežalicu čime se ubrzava ovaj posao tj. ušteda rada.

Sta su to bezalice?

Autor: Gawra
Postavljeno: 23.02.2012. 12:27:20

svaka cast Zvonko,

PoZdrav!
Irfan-komsija

Autor: irfan
Postavljeno: 07.11.2012. 21:14:15